CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

08 Mei 2008

MEMPERKASAKAN KESEDARAN UMMAH




Tajuk: Menjana dan memperkasakan kesedaran islam(wa’yul islami) dalam masyarakat
Oleh: Dato’ Ustaz Dahlan Mohd Zain

Tarikh: 19.4.2008
Tempat: Kolej Matrikulasi, Changlun,Kedah Darul Aman

Ta’rif wa’:
Mengetahui sesuatu secara sedar, bukan sekadar maklumat semata-mata.
Di sana ada perbezaan di antara ilmu dan wa’.
Sekiranya tidak laksanakan, dia rasa bersalah dan rasa berdosa. Berbeza dengan orang yang berilmu semata, dia tahu solat itu wajib, tapi dia tidak laksanakan.
Dua dasar yang mesti dijaga, iaitu ikhlas dan mengikut ketetapan syara’. Realiti masyarakat hari ini, didapati tidak menepati dua asas ini.

Formula untuk bentuk wa’
Kita perlu bermula dengan ‘amaliyatul iba dah(penghapusan) wa tanzif(pembersihan) Dimulai dengan operasi pembersihan jahiliyah yang menguasai kehidupan msyrkt.
Perkara pertama: Ideologi ‘Ilmaniyah(Sekular)
Banyak ulama’ yang memperkatakan tentang perkara yang perlu benteraskan. Antaranya ialan fahaman ‘ilmaniyah(secular). Rata-rata umat Islam kini berfikrah/menganut/ideology ‘ilmaniyah.
Fikrah ini sudah lama menguasai msyrkt sejak zaman penjajahan. Pengasingan deen drpd masyrkt. ‘Ilmaniyah berpendapat, apa yg berkaitan dgn deen adalah bersifat individu. Hal2 dan urusan yg berkaitan kehidupan duniawi, perlu diurustadbir oleh manusia sendiri tanpa campur tangan deen/agama.
`Agama deen, urusan individu. Urusan hidup bermasyarakat tidak ada kaitan dgn deen/aqidah, soal ketaatan kpd Allah dlm urus tadbirnya.’

Berpaksikan faham ‘ilmaniyah, segala peraturan, undang2 dikobar dan dikuatkuasakan dlm pltk, ekonomi dll. Inilah hakikat yang berlaku dan berjalan dlm msyrkt.
Bagaimana wujudnya sejarah ‘ilmaniyah ini?
Barat membenci padri yang melakukan penyelewangan deen. Mereka peralat agama dlm bentuk yang terbatas.
`Memisahkan deen drpd kehidupan, daulah’
`Yang berkaitan dgn kaisar adalah kaisar, yang berkaitan dgn deen adalah utk Allah’
` Ugama utk Allah, watan utk semua’
Inilah perkara yang kita perlu jelas utk bersihkan masyarakat.

Perkara ke-2: Demokrasi.
Ianya telah menjadi darah daging dalam masyarakat kita.
Mereka menggubal undang-undang dan menguatkuasakan undang-undang.
Bagaimana pandangan Islam?
Dalam Islam, kuasa mutlak dlm menentukan tata cara ummah adalah Allah SWT, bukannya kuasa rakyat. Tidak siapa boleh melawan kuasa Allah SWT.
Dalil:
Al-Ahzab: 36
Umat Islam mesti mengikut ketetapan Allah, suruhan dan larangan. Bukan melalui majlis perwakilan rakyat/parlimen.

Dalil:
Kuasa menentukan kesahihan hidup muslimah bukan berdasarkan tradisi atau adat. Tetapi kuasa ini mestilah Allah SWT.
Peranan kita: Mentashihkan konsep Lailahaillah
Permasalahan kita hari ini berpunca dari kurang memahami konsep lailahaillah, fungsi, tuntutan, dan dasar kehidupan yang sebenar.

Lailahailallah lah yang menjadi titik tolak kesahihan seseorg muslm atau ummah. Yang menjadi paksi di alam maya dan di akhrt kelak. Bila tidk fhm konsep, maka berlaku salah tafsiran terhadap konsep ibadah dan khalifah Allah.
Konsep ibadah: Merangkumi seluruh kehidupan individu, msyrkt, Negara.
Dalil: Qul Inna solati
Dalil: 51:56
Generasi awal menganggap kehidupan semua sekali ibadah. Tidak pernah putus hubungan dgn Allah walaupun sesaat.

Jika amalan ikhlas dan menepati syara’, maka mereka syukur kpd Allah. Jika sebaliknya mereka memohon ampun kpd Allah.

Inilah model yang mesti kita contohi sepanjang zaman.

Pentashihan(membetulkan) ibadah perlu bertitik tolak drpd pentashihan aqidah rububiyah dan uluhiyah Allah SWT.
Ibadah kpd Allah mesti bersih drpd syirik.
Hakikat tauhid rububiyah: keyakinan dan keimanan kpd Allah sebagai Robb.
Kebanyakan msyrkt kita, aspek tauhid ini ada. Tapi bila tauhid uluhiyah, maka ada masalah.
Yang disuruh kita lakukan, dan yang dilarang kita tinggalkan.
Hukum dalam islam ada lima shj iaitu:
Wajib
Sunat
Mubah
Makruh
Haram
Jika buat atas yang lain, maka kehidupan kita menjadi tidak bermakna. Hal ini perlu diperbetulkan.
Hakikat tauhid uluhiyah: beriman dgn penuh yakin bahawa Allah SWTlah sebagai ilah dan ma’bud kita.

Kita perhambakan diri kpd Allah, patuh segala perintah suruhan dan larangan. Istislam sepenuhnya dgn syariat Allah sebagai sistem dan cara hidup yang diredhai Allah
Dalil: innaadi na indalla

Dalil: Al yam akmal tu lakum
Kehidupan semua sekali adalah ibadah, kesudahan berakhir dgn balasan drpd Allah.
Kekeliruan terhadap tauhid uluhiyah ini, dlm masyrkt yg berpaksi fkrh ilmaniyah dan demokrasi. Mereka mengaku Allah sbg rabb mereka, akan tetapi bila nak jadikan islam sbg cara hidup mereka terang2 menolak. Mengatakan tidk relevan. Alasan masyrkt berbilang kaum. Penolakan ini satu yg besar. Inilah mungkar al akbar.

Manhaj kita: Adalah manhaj taghyir(ubah) bukannya menampal
Operasi kita adalah operasi taghyir. Bukan menampal mana2 yg rosak. Bermula drpd aqidah sampailah kpd sistem hidup. Perlu ada gagasan penjanaan aqidah mukminah.

Perlu gunapakai manhaj yg diikuti oleh generasi awal. Apa yg disekeliling kita adalah jahili.
Ada di sana sini unsur 2 islam, ttp dibina di atas jahili. Semua itu bukan lahir drpd wa’ islami yg sebenar.

Kita perlu merujuk kpd institusi darul arqam yg menjadi pusat pendidikan pertama. Aqidah mereka dibina. Bila aqidah kuat, segala yg lain dilaksanakan utk bahagia dunia dan akhrt.

Realiti kini: aqidah tidk ditekankan utk dibereskan terlebih dahulu. Pada kita, ianya punca segala sesuatu.
Seerah Saidina Ali dgn yahudi, tidk jadi bunuh kerana muka diludah. Bimbang kalau2 dibunuhnya bukan kerana Allah.
Di saat yg genting ini, dia dpt tentukan kesahihan tindakannya.
Pembinaan aqidah: Perlu berterusan (istimrariyah)
Kaedah syarak: Al hasan ma hassanahu syar’



0 comments: