CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

14 Ogos 2010

Ahlan Ya Ramadhan!! Ramadhan Kareem!!



1. Ramadhan bulan Al-Quran.

Allah swt berfirman yang bermaksud :
"Bulan Ramadhan, bulan yang diturunkan (permulaan) Al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan keterangan-keterangan mengenai petunjuk itu dan pembeza (antara yang hak dan batil)...ila akhir ayah". (Surah Al-Baqarah, ayat 185)


2. Dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup pintu-pintu neraka serta para syaitan diikat.

Rasulullah saw bersabda dalam sebuah hadith:
"Jika telah datang awal malam bulan Ramadhan, diikatlah syaitan-syaitan dan jin-jin yang jahat, ditutup pintu-pintu neraka, tidak ada satu pintu-pintu yang dibuka, dan dibukakan pintu-pintu syurga, tidak ada satu pintu pun yang tertutup. Berseru seorang penyeru :
"Wahai orang yang menginginkan kebaikan, lakukanlah, wahai orang yang menginginkan kejahatan, kurangkanlah ia. Dan setiap malam, ada sahaja orang yang dibebaskan dari api neraka."
(Riwayat at-Tirmizi, no. 682, dan Ibn Khuzaimah, 3/188)

3. Lailah al-Qadr.

Allah swt berfirman :
"Sesungguhnya kami telah menurunkannya (Al-Quran) pada Lailatul Qadr (malam kemuliaan), dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu?, Malam kemuliaan itu lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu para malaikat turun dan malaikat Jibril dengan izin tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraannya sampai terbit fajar." (Surah Al-Qadr, ayat 1-5)

4. Puasa merupakan perisai kepada manusia.

Rasulullah saw bersabda :
"Puasa adalah perisai, seorang hamba berperisai dengannya daripada api neraka."
(Riwayat Ahmad, 3/241, 296 dan 4/22)

5. Mendapat pahala yang tidak terbatas.

Rasulullah saw bersabda :
"Allah swt berfirman: "semua amalan Bani Adam untuknya kecuali puasa, kerana puasa itu untuk-Ku dan aku akan membalasnya, puasa adalah perisai, jika salah seorang dari kalian sedang berpuasa, janganlah berkata kejidan berteriak-teriak. Jika ada orang yang mencercanya atau memeranginya, maka ucapkanlah "Aku sedang berpuasa", demi zat yang jiwa Muhammad di tanganNya, sesungguhnya bau mulut orang berpuasa lebih wangi disisi Allah daripada bau Misk, orang yang berpuasa mempunyai dua kegembiraan, jika berbuka mereka gembira, jika bertemu Rabbnya, mereka gembira kerana puasa yang dilakukannya. "
(Riwayat al-Bukhari, 4/88, dan Muslim, no. 1151)

6. Puasa akan memberi syafaat kepada ahlinya di akhirat kelak.

Rasulullah saw bersabda :
"Puasa dan Al-Quran akan memberikan syafa'at kepada hamba di hari kiamat. Puasa akan berkata: "Wahai Rabbku, aku telah menghalanginya dari makan dan syahwat, maka berilah dia syafa'at keranaku..."
(Riwayat Ahmad, no. 6626, al-hakim, 1/554, dan Abu Nu'aim, 8/161)

7. Dibuka pintu ar-Rayyan bagi orang yang berpuasa.

Dari Sahl B. Sa'ad r.a, dari Nabi saw bersabda :
"Sesungguhnya dalam syurga ada satu pintu yang disebut dengan Rayyan, orang-orang yang berpuasa akan masuk di hari kiamat nanti dari pintu tersebut, tidak ada selain mereka yang memasukinya. Dikatakan: "Manakah orang-orang yang berpuasa?", tidak ada selain mereka yang memasukinya, maka jika telah masuk orang yang terakhir yang berpuasa, ditutuplah pintu tersebut."
(Riwayat al-Bukhari, 2/671, dan Muslim, no. 1152)

0 comments: